Algemene voorwaarden

1. BESTELLING / OVEREENKOMST

1.1. De rechtsverhouding tussen MS WINDOWS bvba, met maatschappelijke zetel te 2800 Mechelen, Grote Nieuwedijkstraat 351, ingeschreven in het btw-register onder het nummer BE 0694 741 615 RPR Antwerpen, Afdeling Mechelen en de klant, wordt beheerst door de laatste offerte, onderhavige algemene voorwaarden, de bestelbon, de facturen en de eventuele bijzondere voorwaarden, hierna gezamelijk aangeduid als ‘de Overeenkomst’.

1.2. De Overeenkomst ontstaat door de ondertekening van de offerte door de klant.

1.3. Door ondertekening van de offerte aanvaardt de klant de algemene voorwaarden van MS WINDOWS als enig geldende, met uitsluiting van alle andere bepalingen waarmee MS WINDOWS zich niet schriftelijk akkoord heeft verklaart (met inbegrip van de inkoop- of andere voorwaarden van de klant).

1.4. Door de ondertekening van de offerte erkent de klant volledig geïnformeerd te zijn over alle technische aspecten van de aangeboden producten en alle deelcomponenten (bv. type profielen, glas, panelen, krukken, sluitwerk, kleurcodes …) alsook hun impact t.a.v. het gebouw (bv. breedte van de profielen, draairichtingen, krukhoogtes, hoogtes van bovenlichten en onderlichten, kruisverdelingen, positie van de blauwe steen,…). De klant erkent de beschrijvingen van de producten en de diensten, zoals beschreven in de offerte, ten volle te begrijpen en erkent dat alles wat niet expliciet vermeld staat in de offerte ook niet door MS WINDOWS geleverd of uitgevoerd wordt. Op schriftelijke aanvraag kunnen bijkomende technische details aangereikt worden.

1.5. De bestelling zal uitgevoerd worden zoals beschreven in de laatst ondertekende versie van de offerte die alle eventuele oudere versies vervangt. Alle andere documenten, zoals plannen van architecten, lastenboeken, etc. zijn niet tegenstelbaar aan MS WINDOWS.

1.6. Als de klant na ondertekening van de offerte wijzigingen wenst, moet de klant deze wijziging schriftelijk aanvragen. De gevraagde wijziging zal slechts uitgevoerd worden door MS WINDOWS na schriftelijke aanvaarding door MS WINDOWS en mits akkoord over de verrekening op basis van de prijzen van de laatste prijslijst. In geval van wijziging kan MS WINDOWS een administratieve kost van minstens 150 EUR aanrekenen per wijzigingsaanvraag, onverminderd de mogelijkheid een hoger bedrag te vragen indien de kost hoger zou zijn.

1.7. De Overeenkomst beperkt zich tot de in de laatste offerte opgelijste werken en te leveren producten. De offerte wordt opgemaakt op basis van werken en te leveren producten. De offerte wordt opgemaakt op basis van de door de klant gegeven informatie, of, indien van toepassing, nadat een commerciële vertegenwoordiger van MS WINDOWS een ‘voorlopige meting’ (VM) gedaan heeft bij de klant. Als bij de ‘definitieve meting’ (DM) door een technieker van MS WINDOWS blijkt dat wijzigingen in de conceptie of in de maatvoering nodig zijn, zullen deze verrekend worden volgens de laatste prijslijst van MS WINDOWS. Als bij de DM blijkt dat, ingevolge de eigen appreciatie van MS WINDOWS, de bestelde werken technisch niet kunnen worden uitgevoerd, is MS WINDOWS niet tot uitvoering gehouden en kan de Overeenkomst door MS WINDOWS ontbonden worden, zonder dat MS WINDOWS hiervoor enige vergoeding dient te betalen.

1.8. MS WINDOWS kan steeds de gedwongen uitvoering van de Overeenkomst eisen (met verplichte afname en betaling). Indien de klant de Overeenkomst verbreekt, en MS WINDOWS de gedwongen uitvoering niet vraagt, zal de klant aan MS WINDOWS een schadevergoeding betalen. De schadevergoeding omvat alle kosten, zoals (niet-limitatief): de kost van de reeds aangekochte materialen, alle reeds geleverde prestaties, de reeds uitgevoerde werken, dit alles verhoogd met een forfaitaire schadevergoeding van 10% van de overeengekomen prijs voor winstderving. I.g.v. vertraging in de afname van de bestelde goederen door de klant is de klant, vanaf de tiende dag na ingebrekestelling door MS WINDOWS, per dag een vergoeding verschuldigd voor de opslag van de afgewerkte goederen gelijk aan 0,1% van de overeengekomen prijs van de bestelling.

1.9. Deze Overeenkomst kan bovendien kosteloos door MS WINDOWS ontbonden worden, indien onze kredietverzekering geen dekking geeft voor het volledige bedrag van de Overeenkomst met de klant, in toepassing van artikel 1183 van het Burgerlijk wetboek.

1.10. De Overeenkomst onderstelt een Definitieve Meting van de ramen binnen de 6 maanden na ondertekening om de prijsvastheid te garanderen. Indien deze pas later kan doorgaan, zullen alle aangeboden prijzen herrekend worden op basis van de op dat moment geldende prijslijst.

2. DEFINITIEVE METING (hierna DM)

2.1. Tenzij anders vermeld zal de DM ingepland worden na ontvangst van het voorschot (1e betaalschijf).

2.2. De klant, of zijn gevolmachtigde, dient aanwezig te zijn tijdens de volledige duur van de DM, die zal gebeuren door een technieker van de firma MS WINDOWS.

2.3. Door ondertekening van de offerte kiest de klant om te werken met een professionele firma. Tijdens de DM worden door een technieker van MS WINDOWS in eer en geweten naar eigen appreciatie beslissingen genomen om de technische uitvoerbaarheid van de werf te garanderen. Soms kunnen deze beslissingen zelfs afwijken van de ondertekende offerte en het esthetisch verwachtingspatroon van de klant om een betere uitvoering (plaatsing, duurzaamheid, enz.) te verzekeren. Een eventuele betwisting door de klant, ten gevolge van een dergelijke beslissing, zal niet aanvaard worden als een gebrek of een reden voor weigering van afname of betaling door de klant.

2.4. Indien de klant of zijn gevolmachtigde niet aanwezig kan zijn tijdens de volledige duur van de DM, kan MS WINDOWS eigenhandig elke beslissing nemen die noodzakelijk is om de productie van de goederen te kunnen verderzetten. Eventuele problemen m.b.t. uitvoering kunnen ons in dit geval niet ten laste gelegd worden.

2.5. Indien tijdens de DM de dagmaat niet eenduidig kan worden bepaald, bijv. omdat de bestaande situatie niet definitief is (door afwezigheid van blauwe steen, onafgewerkt metselwerk, slag niet eenduidig bepaald, afwezigheid van vloer, J) en de maatvoering gebeurt op basis van verklaringen van de klant of aanduidingen van de aannemer van de ruwbouwwerken, is MS WINDOWS niet verantwoordelijk voor de maatvoering en is enkel de klant hiervoor verantwoordelijk.

2.6. Tenzij anders vermeld, wordt bij de opmaak van de offerte rekening gehouden met een DM die in 1 keer kan uitgevoerd worden. Indien blijkt dat de DM niet in 1 keer kan worden uitgevoerd (bv. wegens afwezigheid van de klant, blauwe steen niet overal aanwezig, meterpas niet geplaatst, muren niet af, etc. …), kan MS WINDOWS per extra opmeting een forfaitair bedrag van 150 EUR in rekening brengen.

2.7. Indien bij de opmeting blijkt dat bepaalde maten meer dan 5% verschillen met de bestelbon kunnen de prijzen verrekend worden. Wijziging van aantallen hebben eveneens invloed op het niveau van de eenheidsprijzen.

2.8. Tijdens de opmeting mag de technieker van MS WINDOWS een werfbord hangen met visibiliteit naar de straat.

3. LEVERTERMIJN


3.1. MS WINDOWS zal streven om de levertermijn vermeld op de offerte na te leven. De naleving van de levertermijn is een middelenverbintenis in hoofde van MS WINDOWS. Alleen indien deze schriftelijk overeengekomen leveringstermijn met 1 maand is overschreden, behalve indien overschrijding overmacht (te late levering van goederen of onderdelen door derden) uitmaakt, is er vanaf die datum een schadevergoeding van 10 EUR per verdere dag vertraging verschuldigd aan de consument, met een maximum van 1.500 EUR, indien de koper zich binnen deze maand per aangetekend schrijven op deze clausule beroept.

3.2. De indicatieve levertermijn begint pas te lopen nadat de definitieve maten en uitvoeringsdetails door MS WINDOWS met 100% zekerheid gekend zijn.

3.3. Iedere wijziging in uitvoering van de bestelling op verzoek van de klant verlengt, na aanvaarding door MS WINDOWS, de levertermijn. Ook het niet aanleveren van door ons te plaatsen accessoires zoals brievenbussen, grilles … kan tot verlenging van levertermijn aanleiding geven.

3.4. Als op uitdrukkelijke vraag van de klant na de DM en vóór start van de productie eerst een fabricatieplan ter goedkeuring van de klant wordt voorgelegd, begint de indicatieve levertermijn pas te lopen na de schriftelijke goedkeuring van het fabricatieplan door de klant.

4. UITVOERING

4.1. De klant staat toe dat MS WINDOWS naar eigen appreciatie constructiewijzigingen doorvoert of andere merken van glas, sluitwerk of houtsoort gebruikt, mits de uitvoering in overeenstemming is met de technische specificaties STS 52 ‘buitenschrijnwerk’ en met de STS 38 ‘glaswerk’ en voor zover dit de kenmerken van de bestelde goederen niet wezenlijk verandert.

4.2. Dode wormsteken of kleurverschil in het hout, kunnen niet aanzien worden als een gebrek en maken deel uit van de natuurlijke afkomst van het hout. Vooral bij lazuren zullen grote kleurverschillen optreden, en behouden de multiplex platen die gebruikt worden voor de valse centers hun specifieke kleur, die niet steeds overeenkomt met de kleur van de stijlen. Dit vormt geen reden tot klacht wegens gebrekkige levering, ontbinding, beëindiging van de overeenkomst of niet-betaling door de klant.

4.3. De eindafwerking is steeds ten laste van de klant. Bedoeld wordt onder meer: het verzekeren dat de verffilm bij houten schrijnwerk steeds ononderbroken blijft, de binnenafwerking (tenzij schriftelijk anders overeengekomen), het afdichten van de voeg tussen het schrijnwerk en de gevel indien deze voeg groter is dan 1 cm (tenzij anders overeengekomen). De klant zal onmiddellijk na de plaatsing instaan voor de eindafwerking, bij gebreke waaraan MS WINDOWS niet meer kan aangesproken worden voor windbarsten, krimp, verkleuring of los komen van de verbindingen en de gevolgen hiervan (bijv. waterinfiltratie).

4.4. De klant stelt zich buiten de STS als hij het hout niet onmiddellijk na de plaatsing behandelt. Alle hout dient een grondlaag en minstens 1 dekkende beschermlaag te krijgen om onder garantie te vallen, en dit binnen de 3 maanden na plaatsing teneinde waterinfiltratie via de verbindingen (soms tot binnenin de woning) te voorkomen. 

4.5. Kleurverschillen tussen verschillende materialen (PVC/ALU/Hout) zijn het gevolg van het gekozen materiaal en kunnen nooit een aanleiding geven tot een klacht. Kleurnuances tussen ramen van hetzelfde materiaal die binnen de toleranties vallen kunnen evenmin aanleiding zijn tot een klacht.

4.6. De uitvoering gebeurt volgens de standaard kleur vermeld op de offerte tenzij de uitvoering gebeurt op basis van een kleurstaal, dan dient de exacte referentie van het kleurstaal (code + leverancier) vermeld te staan op de ondertekende offerte.

4.7. De opdrachtgever voorziet gratis elektriciteit aan MS WINDOWS op de dag van de plaatsing.

5. TRANSPORT EN LEVERING

5.1. De goederen worden afgeladen op een plaats die goed bereikbaar is. Als de plaats waar moet geleverd worden niet goed toegankelijk is, kan de levering worden opgeschort en wordt de leveringstermijn evenredig verlengd. In voorkomend geval zal de aanvullende leveringstermijn van art. 3.1 van de algemene voorwaarden pas lopen na het einde van deze verlengde leveringstermijn.

5.2. Het is de verantwoordelijkheid van de klant om voldoende (minimaal 20 meter) plaats te voorzien direct voor de woning zodat de goederen en de plaatsingsploeg voldoende plaats heeft om te lossen en comfortabel te werken. Eventuele meerkosten t.g.v. van het ontbreken hiervan zullen integraal doorgerekend worden.

5.3. Tenzij anders vermeld is het verticaal transport niet inbegrepen in de offerte. Indien noodzakelijk zullen liften in regie aangerekend worden aan de klant. Indien het verticaal transport wel voorzien is in de offerte, wordt ervan uitgegaan dat de toegankelijkheid en stabiliteit van de ondergrond voor deze liften of kranen gegarandeerd is door de klant. een klacht. Kleurnuances tussen ramen van hetzelfde materiaal die binnen de toleranties vallen kunnen evenmin aanleiding zijn tot een klacht.

5.4. Als de levering om de redenen bedoeld in art 5.1. en 5.2. niet kan doorgaan op het vooraf aangekondigd moment, worden de meerkosten die daaruit voortvloeien door de klant gedragen.

5.5. Indien de levering gebeurt op raambokken, dan zullen deze na de plaatsing of levering opgehaald worden door MS WINDOWS, zonder dat de klant hierover dient te worden ingelicht. Deze raambokken dienen op exact dezelfde plaats beschikbaar te zijn voor ophaling, zoniet zullen de meerkosten aan de klant worden doorgerekend.

6. PLAATSING

6.1. Tenzij anders overeengekomen, gebeurt de plaatsing pas na betaling van de 2e betaalschijf die ten laatste bij de levering moet voldaan worden. Indien bij de plaatsing wordt vastgesteld dat de klant niet tot betaling van de 2de schijf is overgegaan, kan de plaatsing uitgesteld worden en zullen eventuele meerkosten verbonden aan het herplannen (o.a. transport, verloren uren …) integraal ten laste gelegd worden van de klant, die zijn betalingsafspraken niet is nagekomen.

6.2. De volledige uitbraak en plaatsing geschieden in 1 maal, in overeenstemming met de technische voorschriften 188 “Plaatsen van buitenschrijnwerk” van het WTCB (TV188). Ingeval de plaatsing in gedeelten geschiedt, zal ieder gedeelte afzonderlijk worden opgeleverd en betaald in overeenstemming met de bedragen vermeld op de offerte. De meerkost die door een fasering van de werken ontstaat, is ten laste van de klant.

6.3. De klant zal op zijn kosten elektrische stroom van 220V ter beschikking stellen op de werf.

6.4. De klant dient ervoor te zorgen dat alle plaatsen waar nieuwe ramen en deuren dienen geplaatst te worden ruim toegankelijk zijn om een vlotte plaatsing te garanderen. Bovendien zal de klant alle goederen die in de buurt van de ramen en deuren staan afschermen voor stof en beschermen tegen eventueel neervallende brokstukken. Tenzij anders overeen gekomen, behoort het niet tot de verantwoordelijkheid van MS WINDOWS om zelf de meubels of gordijnen te verplaatsen en/of te beschermen teneinde de plaatsing op een behoorlijke manier te kunnen uitvoeren. Elke kost verbonden aan het zelf toegankelijk maken, het beschermen en/of verplaatsen van goederen door MS WINDOWS zal aan de klant aangerekend worden in regie, zonder voorafgaand overleg. Bovendien kan MS WINDOWS geen verantwoordelijkheid nemen voor eventuele aangebrachte schade.

6.5. Indien bij het uitbreken van de bestaande ramen blijkt dat de bestaande toestand van het metselwerk afwijkt van een normale toestand moet de klant deze naar een normale toestand aanpassen conform de toegestane toleranties zoals vermeld in de TV188 (o.a. scheefstaand metselwerk, te grote of te kleine aanslagen, aanwezigheid van onvoorziene obstakels, niet pas liggende dorpels, dorpels teveel naar voor liggend e.d.). Dit is geen opmetingsfout en kan dus ook niet als klacht aanvaard worden.

6.6. Indien door de toestand van het metselwerk de cementvoeg te groot is om de silicone werken (overal) uit te voeren, zullen de niet uitgevoerde silicone werken uit de Overeenkomst wegvallen volgens de niet uitgevoerde lopende meters (75% van silicone kost). Indien de cementvoeg werken door de klant gebeuren zullen de in het contract voorziene silicone werken weggelaten worden. De klant dient desgevallend onmiddellijk na eigen afwerking van de cementvoegen, de silicone werken te laten uitvoeren door MS WINDOWS waarbij de overeengekomen kostprijs zal worden verhoogd met een forfaitaire verplaatsings-kost van 150 EUR. Indien de siliconen niet door MS WINDOWS werden aangebracht kan er door MS WINDOWS geen garantie gegeven worden op een perfecte wind- en waterdichtheid.

6.7. Indien de cementwerken uitgevoerd worden door MS WINDOWS zal dit gebeuren in regie aan het geldende tarief per lopende meter. Eventuele liften die noodzakelijk zijn zullen aan de klant doorgerekend worden.

6.8. Eventuele beschadigingen aan dorpels, tabletten, pleisterwerk, gevel, vloeren e.d. ten gevolge van het uitbreken van bestaande ramen en deuren zijn niet te voorzien en kunnen dan ook niet ten laste gelegd worden van MS WINDOWS.

6.9. Elektrische aansluitingen zijn steeds door de klant of zijn elektricien uit te voeren. De garantie op het elektrisch materiaal (o.a. elektrische deursloten, motoren, e.d. ) is beperkt tot de wettelijke garantie (wet van 01-09-2004).

7. OPLEVERING / KLACHTEN

7.1. Een investering in ramen en deuren is een belangrijke investering. Daarom dient de klant of zijn aangestelde op het einde van de werken aanwezig of vertegenwoordigd te zijn om samen met de technieker van MS WINDOWS de geleverde goederen, de plaatsing en de binnenafwerking te controleren op eventuele gebreken.

7.2. De klant wordt aangemoedigd elk zichtbaar gebrek, elke beschadiging of klacht omtrent het goed functioneren aan de technieker te melden, die deze direct kan oplossen indien deze toerekenbaar zijn aan MS WINDOWS. Na de controle dient de klant de plaatsingsbon te ondertekenen (=definitieve oplevering). Zichtbare beschadigingen, zichtbare gebreken en klachten op de goede functionering die nog niet werden opgelost, moeten duidelijk en met de noodzakelijke referenties van het raam / de deur op de plaatsingsbon worden vermeld. Latere klachten dienaangaande worden niet aanvaard. Elk zichtbaar gebrek dat nadien gemeld wordt, wordt beschouwd als na de plaatsing veroorzaakt door derden en is integraal ten laste van de klant.

7.3. Indien de klant of zijn gevolmachtigde verzuimt bij het einde van de werken aanwezig te zijn, óf indien de klant weigert de plaatsingsbon te tekenen, worden eventuele gebreken door de technieker van MS WINDOWS genoteerd. Elke interventie op basis van een andere klacht zal in regie aan de klant doorgerekend worden.

7.4. Onverminderd hetgeen de wet bepaalt ten aanzien van consumenten, zal geen enkele klacht nog worden aanvaard acht (8) dagen na het verzenden van de factuur of levering / plaatsing van de goederen.


7.5. Het mondeling melden van klachten is onmogelijk op te volgen. Indien de klacht niet schriftelijk gemeld werd, wordt deze door MS WINDOWS als niet bestaande beschouwd.

7.6. Bij de berekening van de prijs voor de plaatsing is rekening gehouden met één (1) afregeling van de opengaande delen voorzien binnen de 6 maanden na plaatsing en vóór intrede of ingebruikname van het gebouw. Deze afregeling moet op een ononderbroken wijze kunnen gebeuren (al het schrijnwerk moet toegankelijk zijn). De werf kan opgeleverd worden ook al dient er nog één afregeling te gebeuren.

7.7. MS WINDOWS heeft het recht om elke klacht over haar producten of diensten die zij gegrond acht zelf op te lossen volgens de regels van de kunst. Dit zal echter geen aanleiding geven tot financiële compensaties of schadevergoeding bovenop de reeds gemaakte kosten. Bovendien zullen de kosten die MS WINDOWS maakt zich beperken tot haar eigen producten en diensten, en zal MS WINDOWS niet tussenkomen in kosten door derden (bv. kosten bezetting). Vallen onder deze rubriek, o.a. glasbreuk bij plaatsing, kleine retouches lakwerk t.g.v. plaatsing of transport (met beperkte en lokale kleurverschillen), wijziging krukhoogte, plaatsing krukken, … 

7.8. Vooraleer een klacht op te lossen kan MS WINDOWS een overzicht van de nog uit te voeren werken per mail aan de klant ter goedkeuring doorsturen. Na uitdrukkelijke goedkeuring kan deze klacht op de meest efficiënte manier georganiseerd worden (bestelling bij atelier, levering en uitvoering bij klant). Indien deze werken niet per mail goedgekeurd worden binnen de 5 werkdagen gaat MS WINDOWS er van uit dat de door haar opgelijste werken correct zijn en kan zij tot oplossing overgaan. Indien achteraf bijkomende werken moeten worden uitgevoerd tijdens een bijkomend nazicht, die mits een goede eerste evaluatie direct uitgevoerd hadden kunnen worden, zullen alle meerkosten aangerekend worden.

7.9. Bij geschillen is enkel het Belgische recht van toepassing en is enkel en alleen de Rechtbank van Koophandel van Antwerpen, afdeling Mechelen bevoegd.

8. BETALING

8.1. De overeengekomen prijs vermeld op de offerte wordt betaald volgens de betalingsvoorwaarden vermeld op de offerte. Elke betaling gebeurt door middel van een gecertificeerde bankcheque of op voorhand door middel van overschrijving. Het niet naleven van de betalingsvoorwaarden kan als contractbreuk beschouwd worden. Protest tegen de opgestelde facturen wordt alleen aanvaard indien dit binnen de 3 dagen na factuurdatum per aangetekend schrijven is geschied.

8.2. Indien de solvabiliteit van de klant in twijfel wordt gebracht, zoals bij het niet of laattijdig betalen van facturen, heeft MS WINDOWS het recht om voor de nog uit te voeren leveringen / plaatsingen voorafgaande betaling op te leggen, dan wel zekerheden te vragen. De goederen blijven integraal de eigendom van MS WINDOWS zolang deze niet volledig zijn betaald. 

8.3. Bij vertraging in de betaling of bij weigering van de goederen behoudt MS WINDOWS haar recht om de goederen terug te nemen waar en bij wie de goederen zich ook bevinden. De geleverde goederen blijven, zelfs na incorporatie, eigendom van MS WINDOWS tot aan de volledige betaling met inbegrip van eventuele rente en kosten. Zolang de prijs, de rente en de kosten niet aan ons betaald zijn, zijn wij gerechtigd om de door ons geleverde goederen terug op te halen. Zolang de goederen nog niet zijn opgehaald, blijft de klant aansprakelijk voor het in goede staat houden van de goederen. Hij mag ze niet wijzigen, verpanden, verkopen of op enigerlei wijze bewaren. Hij is er voor aansprakelijk en verbindt er zich toe zich te verzekeren tegen alle risico’s. Dit eigendomsvoorbehoud blijft van kracht in geval van faillissement, ontbinding van de onderneming van de klant alsook in geval hij een maatregel in het kader van de wet Continuïteit ondernemingen heeft bekomen. De bewaring van de goederen in afwachting van de ophaling gescheidt op risico en kosten van de klant.

8.4. Tenzij anders vermeld op de facturen zijn deze betaalbaar binnen de 7 dagen na factuurdatum op de zetel van MS WINDOWS . Bij niet betaling op de vervaldag zijn van rechtswege en zonder ingebrekestelling verwijlintresten verschuldigd aan 12 procent, zonder dat deze, voor de niet-consumenten, lager kan zijn dan de rentevoet zoals bepaald door artikel 5 van de wet van 02.08.2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties (B.S. 07.08.2002), meer een forfaitaire schadevergoeding van 10% op het onbetaald gebleven bedrag met een minimum van 150 EUR. Omgekeerd is dit ook van toepassing op de door MS WINDOWS verschuldigde bedragen.

8.5. Alle taksen, huidige of toekomstige, 21% B.T.W. of douane kosten zijn ten laste van de klant.

8.6. Een gebeurlijk verlaagd B.T.W. tarief is enkel van toepassing als de klant het door hem ondertekend BTW-attest aan MS WINDOWS heeft bezorgd.

8.7. Premiedocumenten en eventuele sleutelkaarten worden aan de klant overgemaakt na volledige betaling van de overeengekomen bedragen, desgevallend verhoogd met de interesten, schadebeding en de kosten.

9. WAARBORG

9.1. Volgende bepalingen gelden onverminderd hetgeen de wet bepaalt ten aanzien van consumenten.

9.2. Voor de waarborg vertrekt MS WINDOWS van het principe van de 10-jarige aansprakelijkheid zoals bedoeld in de artikelen 1792 en 2270 van het Burgerlijk Wetboek.

9.3 De wettelijke bepalingen worden door MS WINDOWS uitgebreid met de Garantiebepalingen. Door ondertekening van de offerte, erkent de koper een kopie van deze Garantiebepalingen te hebben ontvangen. Elke rechtsvordering uit dien hoofde is echter slechts ontvankelijk mits ze ingesteld wordt binnen een termijn van zes maanden na de dag dat de klant kennis kreeg van het gebrek.

9.4. Foutieve installatie door een derde partij, foutief gebruik of schade door derden valt nooit onder garantie.

9.5. Onderhouds-, slijtage- of verplaatsingskosten zijn steeds uitgesloten uit de waarborg.

9.6. In geen geval kan een vergoeding worden geëist wegens directe of indirecte schade ten gevolge van gebreken. Onze waarborg beperkt zich tot het vervangen of herstellen van het betwiste stuk.

9.7. De waarborg vervalt nadat de klant de geleverde of geplaatste producten heeft gewijzigd of laten wijzigen door derden, of indien de klant zich niet houdt aan de afgesproken betalingsvoorwaarden.